piątek, 18 listopada 2016

Projekt fundamentów


Jak tylko otrzymałem wyniki badań geotechnicznych od razu zabrałem się za projektowanie fundamentów. Miało być klasycznie, czyli żelbetowe ławy fundamentowe. Tu już na etapie obliczeń zaprocentowało wykonanie badań. Okazało się, że projektowany budynek jest tak lekki, a grunt na tyle dobry, że wystarczą ławy o szerokości zaledwie 25cm! Teoretycznie mógłbym tak zrobić
, ale na zdrowy rozsądek przyjąłem ławy 40cm szerokie i 30cm wysokie. To i tak nie wiele, a wystarczy w zupełności. Co więcej przy tak małej ławie - teoretycznie - zbrojenie nie jest potrzebne, ale tu też przyjąłem rozsądne minimum, czyli 4fi12 + strzemiona fi6. Do tego ściany fundamentowe z bloczków betonowych, izolacje i projekt fundamentu gotowy...


Jednak zanim skończyłem, znajomy konstruktor podrzucił mi pomysł, żeby zrobić płytę fundamentową. Rozwiązanie mało popularne w Polsce, ale szczególnie na gruntach piaszczystych, może być tańsze niż klasyczne ławy. Oszczędność polega na tym, że nie trzeba schodzić z fundamentem poniżej głębokości przemarzania gruntu, a wystarczy zdjąć humus i od razu na powierzchni zrobić płytę. Ja jestem otwarty na wszelkie pomysły więc zdecydowałem, że zaprojektuje płytę i wycenię obydwa rozwiązania.

Sam projekt płyty zrobiłem na podstawie norm amerykańskich, które można znaleźć w Internecie. Szukałem też informacji o posadowieniu na płycie z krajów skandynawskich, gdzie jest to rozwiązanie tak popularne jak u nas ławy i na tej podstawie dobrałem sposób izolacji cieplnej. W skrócie płyta jest zrobiona następująco: po zdjęciu humusu wykonuje się podsypkę wyrównującą ze żwiru, piasku lub innego grubego kruszywa, na tym wylewa się chudy beton, izolacje przeciwwilgociowa, izolacje cieplną i na koniec sama płytę żelbetowa. Płyta jest dodatkowo pogrubiona pod ścianami nośnymi. Zbrojenie płyty wyszło mi w większości minimalne jakie dopuszcza norma. Tu znów widać że budynek jest lekki a grunt dobry.



Gotowy projekt fundamentu w dwóch wariantach dalej już do wyceny. Jestem ciekaw jaka będzie różnica w kosztach obu rozwiązań do stanu zerowego. Dam znać jak tylko będę wiedział.

Pozdrawiam
K

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz